Oleh: Zamahsari Abdul Azis, S.Pd.I, M.Si
Alhamdulillah
kito umat islam mengeti riyadin kurban, ingkang dipon awiti siyam sunat kaleh dinten ingkang dipon wastani tarwiyah
lan arofah, kados ingkang dipon dawuhakan dening kanjeng nabi
صيام يوم عرفة أحتسب على الله أن يكفر السنة التى قبله والسنة التى
بعده
Siyam arofah saget nggosok dosa setahun kepengker ugi doso setahun
ingkang bade dugi (HR.Muslim)
Saben tahun
umat islam merayakan riyadin kurban wonten ing tanggal 10 dzulhijjah, dene dinten
riyaden puniko minongko peringatan tumrap pengalaman ruhaninipon nabiyyullah Ibrohim AS, dene bentuk peringatan atas pengalaman ruhanini meniko ingkang
langkung jangkep kagambarakaen wonten ing pelaksanaan ibadah haji ingkang katindaake dening umat muslim
sedoyo.
Sejarah wontenipon
korban sejatose sampun dipon lampahi umat manungso wiwit awal peradaban
manungso, bahkan wiwit generasi pertama putro-putro nipon nabi Adam umat
manungso sampon mengenal nopo ingkang dipon wastni kurban. Ing pundi wonten zaman
niku asring ingkang dipon dadosaken kurban mboten langkung awujud manungso
ingkang dipon dadosaken sesajen utawi sesembahan dumateng pengeranipon utawi
dewo nipon umat zaman niku. Kadosto wonten ing tanah Mesir, lare wadon ingkang
anggadahi praupan paling ayu dipon korban aken dados sesembahan kagem dewi
sungai nil, ugi wonten KANA AN IRAQ, bayi-bayi dipon dadosaken sesembahan kagem
dewa BAAL, suku AZTEC wonten Meksiko ngagem jantung lan darahipon manungso
kagem sesembahan dumateng dewa matahari.
Nabi Ibrahim
gesang wonten ing abad ke 18 SM, suatu masa ketika terjadi persimpangan jalan
pemikiran tentang korban-korban yang masih berwujud manusia, disatu pihak ada
yang mempertahankan di lain pihak ada yang beranggapan bahwa manusia terlalu
mulia dan tinggi nilainya untuk dikorbankan kepada dzat yang disembah,
disinilah ajaran yang dibawa oleh nabi Ibrahim menemukan relevasninya yakni
memberi jalan keluar yang memuaskan semua pihak.
Mbok bileh kito
telusuri, watawisipon perintah berkurban ugi printah nglaksanaake haji saking
latar belakang tumurinipon perintah ngantos totocara pelaksasanaanipon, kulo
panjenengan bakala bade menemukan simbolisasi ingkang indah lan agung tentang
dimensi kemanusian utawi ukhuwah insaniyyah
Lumantar impen
ingkang haq, nabiyyulloh Ibrohim nampi perintah saking Allah SWT supados mbelih
keng putro isma’il, singkat cerito sakasampunipon ngaturaken menggah ingkang
dados printah dateng keng putro nabi Isma’il ugi garwanipon Siti Hajar, nabi
Ibrahim saget ngicalaken roso tresno dumateng anak, gantos kelawan roso ikhlas
atas perintah ipon Allah swt, bahkan ing akhiripon nabi Ibrahim angsal ridlo
saking Allah ingkang arupi mendo saking suwargo minongko gantosipon nabi Ismail.
Pengorbanan
nabi Ibrahim ugi nabi Ismail kolowahu anggadahi makno ingkang luar biasa agung
tumrap gesang kulo panjenengan sami, ing pundi kesediaan berkurban yang
dilakukan nabi Ibrahim sejatinya bermuara pada bentuk atau perwujudan
kepedulian sosial. Ing pundi wonten zaman kito abad modern niki kathah sanget
nilai-nilai pengorbanan ingkang sampon dipon contoaken nabi Ibrahim meniko
seringkali terlupakan. Masih banyak paraktik serta upaya sitematis yang
mengarah kepada mengorbankan manusia walaupun untuk mencapai tujuan yang tidak
luhur dan hanya semata-mata untuk memenuhi ambisi dan kekuasaan.
Peristiwa yang
dialami nabi Ibrahim yang puncaknya dirayakan sebagai idul adha/hari raya
kurban harus mampu mengingatkan bahwa yang dikorbankan tidak boleh manusia,
tetapi sifat-sifat kebinatangan yang ada dalam diri manusia kadosto rakus,
ambisius, mboten taat kaleh aturan lan ugi sifat-sifat hayawaniyyah lintunipon
ingkang kedah dipon pejahi lan dipon dadoskaen kurban supados kulo panjenangan
sami saget taqorrub, parek dateng Allah SWT. Meniko sesuai ingakang dipon dawuh
aken Allah wonten ing surat al-hajj ayat 37
لن ينال الله لحومها ولا دماؤها ولكن يناله
التقوى منكم
Daging ugi getih korban mboten bakal bade
saget nggayuh ridlonipon Allah, ananging takwa siro kabeh seng bakal iso
nggayuh ridlonipon Allah.
Baarokallahhu lii wa lakum
Baarokallahhu lii wa lakum
*) Penulis merupakan kepala sekolah SMA Islam Sunan Gunung Jati Pondok Ngunut.
Komentar
Posting Komentar